verhuizing naar klooster

7 april 2014

Nieuw verhaal. Gister de dag van verhuizing en dat is toch altijd wel een dingetje. Het gastenhuis was inmiddels een soort thuis geworden en de gebruikjes ook een soort van normaal. Tandenpoetsen met een fles water, koud douchen om 20.30 avond eten niet mogen slapen op een deken want dat brengt ongeluk... Geen wc papier in toilet niet fluiten in huis maar echt het was een fijn verblijf het krijgt een 7. Tas gepakt alles paste zelfs met de extra 2 rollen wc papier. Ik blijf toch echt een Nederlander:-) . na iedereen gedag gezegd te hebben werden Mike en ik door de gastheer naar adres gebracht. Onderweg gaf ie nog uitleg hoe met de local bus bij zijn huis te komen maar van het idee alleen al om te moeten overstappen op een andere volgepropt busje ben ik maar gestopt met luisteren. Een taxi is een prima eerste optie. Via naar mijn idee sluip door weggetjes was daar veilige haven nummer 2. Maar dat besefte ik me pas een paar uur later. Het was dan ook niet voor niks verhuis en wendag en dan zie ik het meestal even niet zo zonnig in maar het is hier een erg zonnige plek :-) qua faciliteiten!!! De hele dag wifi, een toilet waar je wc papier in mag gooien, gratis wc papier, fijne etenstijden een eigen echt en klooster kamer met een bed, bureau en kast :-) , er wordt hier aangeraden te wachten op warm water ook al moet je de kraan 15 minuten laten lopen, slapen op een deken :-) :-) :-) :-) :-) . een dekbed en schone lakens een nachtwaker hele fijne mensen. Dus hemel op aarde het krijgt een 8,5.

Voelde me niet zo gezellig maar ben 's middags gewoon mee gegaan voor een wandeling naar boudha. Pam onze gastvrouw was heel hulpvaardig en onderweg ook maar gelijk 2 andere tempels bezocht met uitgebreide uitleg. Ik vond het leuk maar geloof dat de andere 2 het wat minder vonden... :-) !

In boudha bij een fijn restaurantjes thee gedronken en toen met de klok mee om de stoepa gelopen voor wat extra geluk.

Ik hoopte om een goede nacht slapen maar helaas blijven die gebroken net zo als mijn lijf in de morgen :-) .

Vanmorgen bij de ochtend meditatie gezeten. Voelde heel welkom. Jammer is dat er 1 de 'voorzanger/bidder' is mbv microfoon en dat overstemt het gemurmel van de andere en geeft een veel minder speciale sfeer maar blijft toch bijzonder om erbij te zitten voelde heel warm en saamhorig. Dit is ook niet echt een klooster maar meer een school voor monniken. Ze krijgen hier Engelse en Chinese les. Had eigenlijk verwacht aan kinderen les te geven. Onze taak hier is om vooral Engels te converseren en ben dan ook een soort praatpaal :-) . de monniken kunnen zich inschrijven voor een gesprek met mij als praatpaal en ... Ik ben al volledig volgeboekt. Ik heb mezelf woensdagmiddag vrij gegeven. een klooster dichtbij heeft een bijzondere dag met een dansceremonie en het klooster waar ik ben is uitgenodigd om te komen. Lijkt me super boeiend om te zien!! Een kopie van de uitnodiging zit al in mijn tas!!

Na ochtend gebed is er ontbijt en daarna Engelse les. Dan is het tea time en de eerste praatpaal sessie. Was echt heel leuk!!! De monnik sprak redelijk goed Engels en was heel ambitieus in zijn verhaal over boeddhisme en zijn plannen!!! (Het is echt heel intensief om de verhalen goed op te pakken.) Daarna pauze 12 uur lunch en om 2 uur de 2 spreek sessie. Deze was echt heel lastig omdat deze monnik nog niet zo ver was met spreken. De 3e sessie was ook weer erg leerzaam. Gi ng over suffering/het lijden en hoe gehechtheid lijden met zich meebrengt. Kwam heel erg overeen met het boek van annemarie Postma wat ik aan het lezen ben.

Echt een super leerzame en intensieve dag!!! Voel me hier goed op mijn gemak en ook heel welkom. De monniken vinden het echt heel leuk om van alles aan je te vragen en Engels te oefenen.

Liefs!!!
Sjouke

1. Corry:
    7 april 2014
    Best heel goed hoor Sjouke...halve dag wennen en.....doorgaan....!!!!Leuke foto's op F.B.
  2. Ben:
    7 april 2014
    Hé Sjouke, dus als ik weer een keer loop te fluiten op het werk, dan kan ik jou inschakelen als 'praatpaal'? :)
    Ontzettend leuke verhalen, keep up the good stuff! Tot lezens, Ben.
  3. Dick O.:
    7 april 2014
    Wat heerlijk Sjouke, die dankbaarheid voor de kleine dingen als wc-papier en warm water. Nu alleen nog aan die busjes wennen en gaan genieten van het intensieve contact en voor je het weet ben je helemaal verlicht. Ik wacht in spanning af hoe ver je gaat.

En zet een paar foto's op deze website alsjeblieft. Ik heb geen FB!!
    Blijf schrijven en genieten, ik lees en geniet.

Dick
  4. Pokie:
    7 april 2014
    je moet misschien wennen aan een nieuwe locatie maar verder klinkt dit prima!!! je schrijft ook met veel humor :-)
  5. Fransje:
    7 april 2014
    Dit klinkt als een sneltraining boeddhisme in het Engels, want je steekt zo een hoop op van de belevingswereld van de monniken. Erg boeiend! Leuke manier om de cultuur van binnenuit te leren kennen. Heel veel plezier!
  6. Trudy:
    7 april 2014
    Wat een mooie plek om te zijn met bijzondere mensen! Fijn te lezen dat je je zo welkom voelt! Zou wel even om het hoekje willen kijken.... Super om zo op afstand mee te " reizen" x
  7. Miranda:
    7 april 2014
    Ha Sjouke, wat een verhaal zeg !!
    En wat een leuk klooster, jij als praatpaal, moet niet gekker worden. Ik snapte er niet heel erg veel van, het boedhisme uitgelegd in het engels, pfff. Jammer wel, want het is wel heel boeiend. Gelukkig ben jij ook een (nederlands hoop ik) boek aan het lezen, dan beklijft het makkelijker. (en mag je het me nog eens haarfijn uitleggen tzt ;-).
    Geniet maar van de rust van de monniken, hun gehum en gezang tijdens de gebeden, de mooie gekleurde gewaden die ze aan hebben en alle rituelen die ze hebben. Echt heel mooi !!
    Je gaat er nog naar terug verlangen als je terug bent in druk Kathmandu, haha !!
    Oh, en ik heb wat gemist op fb, dus ga snel kijken !! Liefs
  8. Agatha:
    8 april 2014
    Hoi Sjouke! oh wat heerlijk om zo mee te lezen! met alle dingen die erbij komen, van toiletpapier en busjes, hihi.
    In Londen krijgen de Indiase werknemers bij een Bank les in de westerse mores, omdat ze het papier niet ... enfin, andere landen andere zeden.
    En wat bijzonder om zo bij de meditaties en sessies te zijn. Daar ben ik wel heel benieuwd naar, hoe dat is.
    lieve groeten en good vibes vanuit hier! Agatha