punga

8 april 2014

Vanmorgen was te laat voor de meditatie maar in dit klooster is dat niet heel erg en ben een beetje haasten was ik toch nog ruim binnen de marge aanwezig. Aan het eind nog even gevraagd aan een monnik hoe de buig oefening gaat en daar glee ik met mijn handen in mijn trui over het parket :-) :-) :-)  sommige hebben aparte schuif lapjes en anderen gebruiken gewoon wat van de lappen stof die ze om gedrapeerd hebben. Ben me nu aan het bedenken hoe jullie je nu voorstellen hoe ik over het parket glee:-) :-) :-) :-) :-)

De conversatie lessen waren oké. Veel gehoord over het aantal jaren studeren maar naar wat ik nu gehoord heb kan ik me niet voorstellen dat je 15 - 20 jaar nodig hebt om de leer/levenshouding te bestuderen. Heb dat vanavond bij avond eten gevraagd aan een Britse monnik/Engelse leraar. En die zei inderdaad dar 5 jaar lang genoeg is maar hij vertelde ook dat het zo lang duurt omdat ze alles uit het hoofd leren (om daarna weer te vergeten). Veel hebben ook hele verdrietige verhalen over het gescheiden zijn van hun familie.

Vanmiddag naar een punga geweest. (Heb ik mogelijk niet goed geschreven). Echt zoooo bijzonder. In een stupa. (Heilige ruimte met Boeddhabeeld en mooie versieringen) zaten 9 rijen monniken met wel zeker 30 monniken!!! Elke rij zijn eigen kleding en taak. En hier was het chanten zonder microfoon echt zo stoer al dat mannen gemormel wat werd afgewisseld met bellen, trommels, drums , hoorns en iets wat klinkt als een doedelzak. (En even heel oneerbiedig de muziek klonk als het inzetten van een muziekband met carnaval):-) . na een eerste ronde kwamen er wel 10 monniken naar binnen met grote theekannen om de kele te smeren en daarna gingen het ritueel door met een volgende chant. Echt fantastische nu werden er nog meer trommels gepakt. De trommels stonden op een staander en met een lange trommelstok werd er getrommel. Ook werden er mutsen opgezet met een grote gele kam echt zo indrukwekkend!!!

Tijdens de ceremonie liep er ook iemand langs met een zweep ik dacht dat dat ook hoorde bij het ritueel maar het bleek later ook echt gebruikt te worden bij slecht gedrag. Ik ben blij dat ik dat niet gezien heb. Pam vertelde buiten dat we echt veel geluk hadden omdat zo'n groot ritueel niet vaak wordt gedaan. Morgen  is er een speciaal dans ritueel ga tussen de conversaties door zeker kijken!!!!

Daarna nog even heerlijk broodje ei met als toetje een kitkat en toen waren de Engelse woorden op en zit ik lekker op mijn bedje verhaaltjes te schrijven. Misschien zelfs zo nog iets op uitzending gemist kijken.

Het is me nog niet gelukt om de foto's op de blog/fb te zetten. Ik heb daar niet het juiste kabeltje voor omdat via camera op tablet te zetten.... Van het ritueel van vandaag zijn helaas geen foto's. Het was verboden om foto's te maken. Misschien in dit geval goed dat ik ongehoorzaam was gezien de man met de zweep.

Liefs!!!

1. Jeanet:
    8 april 2014
    Genieten genieten genieten lieve Sjouke wat heb jij het SUPER en wij genieten mee!!!!!????
  2. Miranda:
    8 april 2014
    Wat heerlijk Sjouke, mooi alles he !!
    Je geniet en de verhalen opschrijven is ook al leuk voor later. Blijf genieten, en wij genieten heerlijk met je mee.
    Leuk dat je uitgebreid schrijft, ik kan me er alles bij voorstellen...
  3. Agatha:
    9 april 2014
    Sommige foto's blijven misschien wel mooier in je hoofd. En je kan het zo mooi vertellen dat ik er mijn eigen plaatje bij maak. Je kan het echt mooi en leuk vertellen!
  4. Corry:
    9 april 2014
    kun je wel lekker ons parket oppoetsen wanneer je weer terug bent...lekker door oefenen...