paco en pisac

8 juni 2014

We stonden alweer vroeg te wachten op het busje en in de verte zagen we een bontgekleurde persoon aankomen lopen en ja hoor het was de Paco (sjamaan). Sjamanen muts op, bundel op de rug, bloemen in de hand!! Leuk want het was erg onzeker of het zou lukken dat er een Paco mee zou gaan.

De eerst stop was bij een dieren opvang centrum. We kregen een rondleiding langs lama's en alpaca's, een hert en verschillende soorten papegaaien. Deze vonden het ook leuk om op armen en schouders te zitten !!! Een brutale lama/alpaca ( ik weet nu nog steeds het verschil niet beetje een soort van overload aan info) kwam poolshoogte nemen en was in dubio wat te doen in de aanval over gaan of gewoon stokstijf blijven staan. Hij koos voor het laatste :-) en zo liepen wij door naar de poema's!!!! Prachtige beesten!! En als klapper de condors!!!!! Echt prachtig om ze van zo dichtbij te zien en ik heb er nog een vast gehad aan zijn hanekam!! De Paco was intussen condor dons en veren aan het verzamelen, iets wat heel veel gebruikt wordt bij de sjamanen!!!

En daarna natuurlijk een winkeltje!! We kregen allemaal een achter volger mee om je te bedienen van ongevraagde info!! Nu 1 rondje achtervolging heb ik vriendelijk gevraagd of ik zelf mocht rondkijken :-) ! Ik had hierbij geluk dat ee nieuwe potentiële kopers waren gearriveerd zodat zij de achtervolging elders kon voortzetten!!

Deel 2 de despachio (sjamanischtisch ceremonie) hiervoor klein stukje rijden naar een kerk met een waka (steen uit de incatijd die nu ingebouwd is in een kerk). De kerk wordt veel bezocht en daar waar veel mensen komen zijn ook ...... De verkopers van in dit geval kaarsen, bloemen en andere offerwaar. En echt we stonden nog niet stil of 10 handen met koopwaar schoven het busje in .... De een had witte kaarsen de ander gekleurde de volgende liet zien hoe leuk een bidprentje in de auto kon hangen de volgende had bloemen.... De Paco wilde graag een flesje bloemen water en hup daar snelde er 2 weg om snel met de gevraagde waar terug te keren!!!! Dan nog even onderhandelen over de prijs en gelukt!! Alle waar gekocht een aantal blije verkopers en wij verder!!

Bij de kerk een mooie plek voor branden van kaarsjes!! Altijd fijn en Gerson had ruim gekocht en zo had ik een rijtje van 4 kaarsen.

Buiten op het pleintje stond een versierde auto ik dacht leuk een trouwerij maar nee..... De auto was versierd voor het vragen om bescherming. Tja kan natuurlijk ook!

Toen de berg op achter de Paco aan die opzoek was naar een geschikte plek! De plek was fijn in de schaduw met weer zo'n mooi uitzicht!!! De Paco stalde al zijn attributen uit en opende ook alle pakketjes van de depachio-kit. In zo'n kit zitten allemaal onderdelen aan kruiden, voorwerpjes die een Paco gebruikt in de opbouw van een depachio. Een despachio is een soort van offer die je na hetl opbouwen verbrand of begraafd. Het was een boeiend gebeuren en na afloop hebben we de despachio begraven met confetti als markering ...:-) !

Nog even langs de waka en dat vond ik echt heel bijzonder!! Dit was inderdaad een bijzondere plek!!

Door naar de Inca opgravingen bij pisac. Ook weer boven op een berg je snapt niet hoe ze dat toch voor elkaar gekregen hebben. Ik vond het tijd voor pauze en heb rustig op een bankje bij de verkoopdametjes gezeten en zij waren ook moe en lieten me rustig zitten zonder van alles en nog wat aan te bieden :-) .

Als laatste over de markt van pisac. Een grote markt met eindeloos veel van dezelfde souvenirs. Maar zeker leuk om even over heen te struinen!

En toen .... Terug naar hotel eten en vroeg slapen want de volgende dag was het vroeg op voor de machu pitchu!!!

1. Gerard:
    8 juni 2014
    Hoi Sjouke;
    Sterkte en veel geduld bij het wachten voor de laatste grote etappe / oversteek naar Europa.Dank voor je verhalen.
    Van harte een goede vlucht; ik zie je morgen !!
    Liefs; Gerard.
  2. Jeannette:
    10 juni 2014
    Een mooi verblijf in Peru, als afsluiter van je reis.
    Nogmaals het was goed om je via deze weg te volgen op je reis, dank je.
    En nu al weer lekker thuis.
    Tot ziens!