colca canyon

8 juni 2014

Dat was een heel vol programma en nu alle tijd om al het moois te vertellen. Zit nu met alle bagage bij de starbucks at Lima airport en voorlopig nog g:-) een gelegenheid om in te checken dus kop thee en schrijven maar!!

De colca canyon!! Vroeg uit de veren voor de vlucht van de condors!!! Om 6 uur in het busje richting de canyon waar de condors te zien zijn tussen 8 en 10 uur!!! Waarom alleen dan..... Ze stijgen op met de thermiek van onder uit de canyon en als ze hoog genoeg zijn zweven ze over de bergen opzoek naar eten.

Het was gelukkig al licht aan het worden zodat we niet nog een keer zo'n spannende rit hadden. Leuk een route langs hele kleine dorpjes en echt met prachtige uitzichten over het dal. Maar elke keer weer die vraag hoe kom je hier terecht, hoe ziet hier het dagelijks leven eruit, hoe overleef je nier...? Geen idee maar het ziet er toch niet heel soepel en gemakkelijk uit. Het was een tocht van 2 uur en deze weg was wel verhard maar niet geasfalteerd en zo hobbelde en boinkte we er 2 uur op los en we waren bijna de eerste :-) :-) !! En toen was het wachten op de condors en..... Ze kwamen!!!! Langzaam kwamen ze met de thermiek hoger en hoger totdat ze echt op 3 meter afstand voorbij zweefde. Wat een prachtig gezicht om deze grote bijzondere vogels voorbij te zien zweven!!! De condor is ook 1 van de heilige dieren van Peru. De andere 2 zijn de poema en de slang.

Als laatste gingen we ook weer weg dat is het voordeel van privé vervoer :-) ! De reis ging verder naar arequipe. Een grote stad met flink wat arme wijken. Dat maakte erg veel indruk. Zo,n groot verschil met mijn leven..... Luxe in een prive busje en straks tussen frisse lakentjes.....
Het dat klopte een fijn hotel op loopafstand van de plaza!! Hoe fijn!!!

Sfeer en klimaat anders als in cusco. Het klimaat is er veel minder koud wanneer de zon onder is en zo kon er nu een laagje achterblijven in het hotel :-) !

De volgende dag uitstapje naar Catharina klooster. Ik had er weinig verwachting bij... Ik dacht aan de kloosters die ik in nl en België heb gezien maar deze was echt totaal anders!! Als 2e dochter van een rijk gezin ging je op 12 jarige leeftijd voor een bedrag van 100 zilveren munten naar de nonnen. De eerste 4 jaar kreeg je les in handwerken en bidden en na 4 jaar mocht je kiezen of je bleef! Ik dacht nog fijn zeg betaald gevangen zitten maar daar kom ik toch mooi van terug. Deze dames hadden een eigen apartementje met 2 bedienden voor koken en wassen ed en de non had als taak te bidden en te handwerken. Het is een heel geheimzinnig bouwwerk van kamertjes, gangetjes en straatjes en ik denk zo dat het er zomaar eens heel gezellig kan zijn geweest . Na de reformatie werd het anders maar ervoor ... Ik ben er reuze nieuwsgierig naar!!! We hadden ook een fijne gids die dacht dat ik de dochter was van Jan Willem :-) :-) !

Toen nog als een haas naar het dakterras voor DE zonsondergang en we waren ... Net te laat maar ja het restje zonlicht gaf toch nog wel een heel mooi plaatje!

En toen was het alweer de laatste avond in arequipe. De volgende dag weer vroeg op voor een onwijs lange zit terug naar cusco!!! Onderweg werden we getrakteerd op een vulkaan as uitbarsting. Een mooie witte pluim en deze heeft ons echt een heel lang stuk van de route gevolgd :-) !! Na eindeloze landschappen kwamen we op een gegeven moment weer in de buurt van cusco en dacht AH we zijn weer bijna thuis :-) :-) :-) :-) !!

1. Ineke:
    8 juni 2014
    wat zal dat een prachtig gezicht zijn geweest, die opstijgende condors. Heb je er mooie foto's van kunnen maken of zat je te ver weg? Fijn dat je schone en prettige slaapkamers hebt de laatste tijd.
    Vroeger gingen heel wat adellijke dames het klooster in en zij hadden het daar niet slecht: wel saai lijkt me handwerken, wandelen en bidden en soms zingen :-)
    Is die vulkaan altijd actief of alleen maar nu???
    ENJOY!
    Liefs met een knuffel
  2. Miranda:
    8 juni 2014
    Ja, daar ben ik ook geweest, fantastisch die condors !
    Arequipa ook leuk.

Een hele goed reis naar huis !! Xx
  3. Jacqueline Maastricht:
    9 juni 2014
    Ohh wat prachtig om mee te maken! !!!