naar chivay

3 juni 2014 - Arequipa, Peru

Zaterdag weer op pad dit keer met een busje en Gerson de gids die ook met Jan Willem en Fransje straks mee de bergen in gaat. We hadden met z'n 3en ruim plek met allemaal een mooie raamplek, erg belangrijk!!! We reden cusco nu uit via een andere weg en zagen nu weer een heel ander deel van de toch wel erg grote stad. En toen verder langs de kleinere dorpjes en het mooie landschap met de terrassen. Gaande weg werd het leger en leger en de dorpjes kleiner en armer. Op de velden waren groepjes mensen de maïskolven aan het oogsten het leek erop dat ze elkaar hielpen en zo veldje voor veldje afgingen. Wanneer geoogst werden de kolven in de zon te drogen gelegd om er later een soort van bier van te maken. Met wat kunst en vliegwerk heb ik wat mooie foto's kunnen maken in het voort hobbelende busje. Over een week zal ik ze plaatsen :-) !!

Lunch pauze in een mini plaatsje. Vrouwtjes met koopwaar als kaas en maiskolven. Hier en daar een zwerfhond en veel busjes op doorreis en toch ook redelijk wat mogelijkheden om iets te eten ... Bij het restaurant waar wij gingen zitten was het soep of rijst met kip, aardappel en wortel in een pittig sausje. Op hoop van zegen dan maar ...

Verder met de reis het was half 2 en we moesten nog zo'n 5! Uur!!! Oeps ik dacht dat we er zo rond 4 uur zouden zijn maar nu zou het zeker donker zijn als we aan zouden komen... Maar goed hopen dat het misschien toch iets eerder zou zijn.

Onderweg werd het landschap nog kaler en leger en wilde er steeds minder mensen wonen. Wat ik me ook voor kan stellen, zo afgelegen en kaal. We waren inmiddels dan ook op een hoogte waar bomen niet meer willen groeien. En na al dat niks opeens een mega grote stad in de opbouw fase. Hier veel huizen van steen maar allemaal niet af ik vond het er niet prettig echt rare sfeer. Weer verder en op een gegeven moment wilde er echt niemand meer wonen en zaten toen op 4000 meter hoogte. Weidse vlaktes met lage begroeiing en op de achtergrond bergen.

En toen werd het toch echt donker en dat was echt even minder grappig want het laatste stuk ging slingerend door de bergen naar beneden naar het plaatsje chivay. En er waren MEESTAL wel paaltjes en reflectoren op de weg maar ja ... Niet overal en waar wegen slingeren door de bergen zijn er zeer zeker dalen ook al zie je ze niet!!!! En diep heel diep beneden was er de lichtjes een dorpje te zien en het duurde zeker een half uur om daar te komen kan je nagaan hoe hoog we zaten!!!! een applausje voor de chauffeur die ons veilig afzetten voor de deur van het hotel!!!! En Hieperdepiep!!!! Het was een heel fijn hotel!!!! Dat was een fijn nachtje slapen met een heerlijke douche!! Wat wil je nog meer als je groen bent aangekomen??

1. Pokie:
    3 juni 2014
    tip: probeer altijd te slapen tijdens de busreis, das beter voor je gemoedsrust ;-)
  2. Ben:
    3 juni 2014
    Whoah ! Maïs bier... Neem je wat mee in de koffer?
  3. Ineke:
    Hoi Sjouke,

dat was een wel een heel spannend laatste stukkie van deze bustocht Pffff.... Ik heb het ook niet zo op hoog in de bergen en supersmalle paden. Mijn knietjes gaan dan ter plekke raar doen :-) Brrr.... toch wil het ook allemaal zien (als er iets te zien valt dan want bij donker werkt dat niet) zelfs de afgronden en dan bibber ik van binnen en zeg iets opgewekts tegen mezelf want eruit kun je dan toch niet.... tot de volgende bibber :-) Fijn als er na zo'n enorme rit dan een goed hotelletje is dan kun je echt weer even " landen" en je opfrissen. Jij bent er vast al wel een beetje aan gewend dat je vanuit drukke steden in " the middle of nowhere" belandt want dat is hier bijna ondenkbaar je zit veel te snel weer in de bewoonde wereld wanneer je hier in de bush-bush terecht komt. Time Flies dus geniet nog maar heerlijk ff verder van al het mooie wat op je pad komt.
    Knuffel met liefs
  4. Gerard:
    4 juni 2014
    Hoi Sjouke;
    Arequipa ligt zeker 400 km ten zuiden van Cusco; maar met de wegen daar,ben je er niet zomaar. Heb daar nog een kennis ( bestuurs voorz. van het kinderziekenhuis); ga daar eind sept. heen. Hoor/lees je vlucht / aankomsttijden nog wel, toch. Heb nog een goede tijd !! Liefs; Gerard.