schooldag

22 mei 2014

Hoi allemaal!!

Mijn vierde schooldag zit erop en het valt niet mee om 4 uur op te letten :-) ! Maar inmiddels kan ik het spel wie is het spelen in het Spaans :-) !! Het is vandaag een chagrijnige regenachtige dag en zit nu heerlijk op te warmen bij Starbucks. In de klaslokaaltjes is er geen verwarming en ook al zijn er fleece dekentjes we zijn toch wat verkleumd na 4 uur stil zitten. En het is nu een mooie gelegenheid voor een verhaaltje.

Met mijn gastgezin gaat het wat stroef. Ik spreek geen Spaans en alles wat zij zeggen gaat zo snel ik kan er geen kaas van maken en heb me er maar een beetje bij neergelegd het zijn nog 2 nachtjes slapen en dan ga ik weer verkassen. Het gezin is geloof ik ook blij als ik weernga want ik wordt elke dag herinnert dat ik de 24 ste vertrek!!! ,s morgens voor ontbijt zijn het 2 pitabroodjes met boter en suiker en een kopje thee. Daarna het half uurtje lopen naar school en leuk om te merken dat iets zo snel vertrouwd is. De mensen die hun winkeltjes openen en echt er zijn hier ontelbaar veel souvenirs winkels en ze verkopen allemaal hetzelfde :-) ! De ontbijt kraampjes waar mensen zich verzamelen voor ontbijt of kopje koffie. Een geslacht varken op weg naar zijn bestemming. En niet te vergeten de politie agentes en dat zijn pittige dames op motor, haar in knotje en een fluitje in de mond en ze geven me daar toch mooie fluit serenades echt je moet het zien! Dan een oversteek op een plein waar je een beetje moet durven anders duurt het wel erg lang voor je over bent en voila daar is de school!!

Gister heb ik cultuur gesnoven. Aan plaza de armas staan 2 grote kerken en die ben ik van binnen maar eens gaan bekijken. De eerste was compania de Jesus een kerk met onwijs veel beelden en schilderijen ik vond het wat kitscherig en kon niet goed naar de beelden kijken vond ze er allemaal een beetje eng en leguber uitzien. Vanuit de torens was er een mooi uitzicht over de plaza en de bergen van Cusco. Ik had vandaag ook voor het eerst Jezus op de berg zien staan. Een groot wit beeld dat uitkijkt over het dal van cusco :-) !

Daarna door naar Cathedral van cusco echt het is van buiten al wel groot maar als je binnen bent is het inmens groot!!! Echt de compania valt echt in het niets vergeleken met deze!! Een kerk met allemaal nissen met beelden en schilderijen echt zo imposant had ik het nog niet gezien. Maar ook hier vond ik de beelden eng en kitscherig het koor voor de nonnen/monniken was wel erg mooi was helemaal gemaakt van Houtsnee werk met de meest pietepeuterige details. Na mijn volle ronde door de kerk weer buiten wist zeker dat ik vast veel gemist had maar de eerste indruk heb ik wel meegenomen:-) .

Gister was het een super warme dag en vond een fijn bankje op de plaza in de schaduw :-) ! De plaza is echt een mooi parkje met bankjes en een fontein. Gezellig om te zitten en mensen te bekijken. Er zijn hier Peruaanse dames in klederdracht en lopen met een baby alpacaatje met het idee dat je een foto van ze maakt of met ze op de foto gaat. Er was een drietal dames die als team opereerde:-)  maak je van hen een foto dan gingen alle drie de handen op en ze waren best heel dwingend in wat ze wilde. Leuk om te bekijken had het eigenlijk stiekum op de foto willen zetten :-)  maar ik ben hier nog wel even dus dat komt goed. Als je de dametjes met alpaca's hebt gehad dan zijn er mega veel kunstenaars die je een tekening willen verkopen of een massage willen slijten of een city tour willen verkopen en echt ik wil best aardig blijven maar dat lukt toch niet helemaal :-) !

Na 2 mac donalds hap bedacht ik me dat wat vitamientjes ook wel eens goed zouden zijn en vola een broodjes zak met sapjes!!!! En met wat geleerde Spaanse fruitjes kon ik dus mooi een Sapje bestellen :-) !

De dame achter mij deed een beetje raar en dacht dat ze niet op mijn aandacht zat te wachten en toen opeens .... .lag ze op de grond pfff dat was schrikken en wat doe je dan ik spreek amper Spaans behalve wat fruitjes en wie is het vragen. Ik had ook aangenomen dat ze Spaans was en bleef de boel beetje bekijken. Bleek ze Engels te spreken oei dat was wat onaardig. Ze was net ontslagen uit het ziekenhuis vanwege een bacterie infectie in haar maag en was aan het wachten of ze van de verzekeringen naar huis mocht ... Gelukkig waren de mensen van hotel ook gearriveerd en die namen haar mee. Tjong zeg dat was echt sneu en even schrikken!!

Daarna de wandeling terug naar huis.nog even langs de supermarkt voor de 2,5 liter water en iets van crackers. In de schappen alleen zoetigheid MAAR er stonden ook dozen klaar om uitgepakt te worden e voila!!! Na alle dozen opengemaakt te hebben had ik mijn crackers :-) :-) :-) :-) :-) !! Zo weer een missie geslaagd!

Onderweg in een overdekte hal voor allemaal soeveniers winkeltjes kwam ik zomaar een coca leaf reader tegen die Engels sprak. Dat leek me wel wat! Hij was nog met iemand bezig dus dacht beleefd te zijn en ging nog eenblokje winkels om en toen ... Was ie gevlogen he dat was nou jammer dat had me echt heel leuk geleken!!!

Terug op mijn kamertje nog steeds vechten tegen de slaap heb het nu al mooi kunnen rekken tot 7 uur 's avonds :-) !

Het weer is hier nu ook mooi aan het opknappen. Zo maar eens naar de Temple of se sun die zit hier ook om de hoek:-)

Zaterdag komen Fransje en Jan willen aan in cusco en dan ga ik de komende 2 weken met hun op stap. Super leuk!!! Voor beide goede reis!!!

Slaap lekker allemaal!!!

1. Corry:
    22 mei 2014
    Toppie hoor..alleen het dagelijkse leven is al spannend....trots op je..xxx
  2. Ineke:
    23 mei 2014
    Hey Sjouke,
    wat een prachtig verhaal weer. Je beschrijft het allemaal kleurrijk en ik zit het me aan mijn P.Ctje helemaal voor te stellen: vooral die dames met alpaca zijn heel kleurrijk in mijn beleven :-). Lastig wanneer je amper kunt communiceren met je gastgezin. Zoekt de organisatie dat niet uit van tevoren: een gezin dat uiteraard Spaans met je probeert te spreken (ja, jij wilt het leren, toch?) maar ook redelijk Engels spreekt indien nodig. Alleen handen en voeten en lichaamstaal is toch lastig en verbroedert-en verzustert niet zo.
    Gezellig voor je dat er Nederlanders komen (vrienden van je??? of vrienden geworden onderweg? ) Ja, 4 uur op school geconcentreerd de les volgen is ook wel te veel, er moeten pauzes in gelast want zo lang blijft de spanningsboog niet strak :-) :-) bij niemand overigens..
    Fijn dat je langzamerhand je jetlag begint te overstijgen. Het duurt ff maar dan heb je ook wat ;-).
    Ik zit volop in mijn 1e examencorrectie. Het is altijd toch weer spannend hoe de kids het eraf hebben gebracht. Toen ze Engels moesten doen was het bloedheet in de gymzalen. Ik was er triest van want dan weet je dat de cijfers lager gaan uitpakken en dit jaar zijn het al niet van die ijverige bollebozen :-( dus hittepunten missen wordt dan meteen erg..
    Ik ga weer aan de slag. FIJNE DAG!
    Liefs met een knuffel
  3. Gerard:
    23 mei 2014
    Hoi Sjouke;
    Inmiddels ook gelezen ; -) . That's life/live.
    Groetjes; Gerard.
  4. Miranda:
    24 mei 2014
    leuk vooruitzicht, met nederlanders op stap !!. En mooi he, al die mensen bekijken daar, in zo'n andere cultuur. Als je de taal niet spreekt, dan maar je eigen verhaal maken bij de mensen, haha