de oversteek naar india

20 april 2014

Gister de dag van vlucht nummer 3 en 4,van in totaal 11 vluchten!! Tassen waren gepakt, monniken waren bezig met de zaterdag schoonmaak en ik zat met Pam en Mike te wachten op de taxi! Toch altijd wel spannend op reis te gaan en niet te weten wat er gaat komen....

Taxi rit was een mooi afscheid van Nepal. Nog even zien hoe het leven in Nepal is en dan het vliegveld. Bij check in A was het erg druk en bij B helemaal niemand te zien dus op naar B. Helemaal goed en kon zo doorlopen op naar 1001 checks die zouden volgen. Het in checken duurde even. Had al wel fijne plaatsen gereserveerd aan het gangpad!! Tas zou ik in mumbai wel moeten ophalen en weer opnieuw moeten inchecken ... Gelukkig had Lee al verteld hoe het vliegveld in mumbai werkt!!!

Franse dame tegengekomen en zij bleek Nederlandse ouders te hebben.:-) ! Samen gingen we langs alle checks :-) ! Na inchecken een formuliertje invullen. Dan de balie waar het nepaleense visum een einddatum  kreeg. Nu de douane. Het was heel bijzonder dat er helemaal niet werd gecontroleerd op vloeistoffen.....en besloot nandie check een fles water mee te nemen!!!! Na deze controle was het even wachten op boarden. Ontmoette ik toch zomaar 2 Australiërs die ik im pokhara was tegen gekomen. Wat is de wereld dan toch klein. Boarden eerst een paspoort en ticket check. Dan nog een keer fouilleren zo handig zo'n rij speciaal voor vrouwen deze was nu eens korter dan die van de mannen. :-) !! In de bus naar vliegtuig en toen ... Werd de tas nog een keer gecontroleerd en ook nog een keer een body check!!!!!! Weer met de speciale rij voor vrouwen.

Ik had een prachtplek achter de business klas met extra beenruimte. Naast me zat een jongen die voor 2 jaar naar Dubai gingnom te werken. En zoals Pam vertelde gaan er veel mannen naar het buitenland om daar te werken om gezinnen in Nepal te onderhouden.... Ook deze jongen was heel behulpzaam en begon zich wederom met de knoppen van mijn schermpje te bemoeien en zelfs welke film ik zou moeten bekijken. Geleerd van de vorige keer heb ik vriendelijk bedankt!

Jummie we kregen nootjes door de spanning had ik 's morgens minimaal ontbeten en nu eenmaal in vliegtuig luste ik wel wat!! Ik dacht dat ik geen eten zou krijgen maar wat een verrassing jummie warm eten dat gaat er ook wel in!!!?

De film was leuk maar haperde en net voor het romantische einde stopte de film er helemaal mee.... Oké prima einde was nu redelijk voorspelbaar

Uit de lucht was mumbai prachtig te zien wat een grote stad!!!!??

En wat een mooie luchthaven. Prachtig gebouw heel ruim en overzichtelijk echt zo anders als kathmandu!! Een nepaleense dame hoorde dat ik ook naar bangelore ging en zo konden we samen de checks passeren. Ten minste dat had leuk geweest... Na een formuliertje een paspoort check een foto en nog een paspoort check was daar de bagage band!! Mumbai vind het fijn als je van internationaal naar domestic gaat dat je bagage nog een keer gecontroleerd wordt. Duurde een poos voor de tassen kwamen en toen sign last bag... Wat nou last bag de mijne was er nog helemaal NIET!!! Oh oh en ik had al stress voor deze overstap. Ik naar de bagage balie en gingen rond bellen waar mijn bagage zou kunnen zijn.... Maar nee nog geen positief antwoord en toen ging er 1 van de 2 op lunch pauze en ging de ander er ook vandoor. Inmiddels was er een andere dame die ook haar tast kwijt was. Hele hele aardige dame!! Toen een jonge man die begon met verhalen over leeg geroofde tassen .... Zat ik nou niet echt op te wachten en heb dat ook gezegd. En de tijd tikte en nog geen spoor van tas.

Plan b was dat als ie niet gevonden zou worden er een formulier ingevuld moest worden....de grote vraag hoe lang wacht je op het maken van zo'n formulier.... Want mevrouw 1 die was gaan lunchen was daarvan en die was nog even niet terug .... Gelukkig er kwam hulp een meneer kwam kennelijk in de plaats voor de lunchende vrouw en ging aan de slag met invullen maar werd vaak afgeleid zodat het maar duurde. Ze hadden me echt al wel verzekerd dat ik mijn vliucht echt niet zou missen maar oh wat is dat lastig geloven als je voor het eerst in zo'n situatie zin!!!

Eindelijk formuilier klaar maar nu nog alle douane in check en transfer stappen. Stap 1 handtekening van een iemand dat formulier klopt met mijn gegevens. Dan se scan van de tas en hier zat dus een liter water in de tas en die kwam ongeschonden door deze controle. Dan de jet Airways in check balie en daar kreeg ik alle hulp om op tijd te komen. Het was inmiddels al over 5 uur en boarden was over 20 minuten op het andere vliegveld!!!! Er werd gebeld, dingen in de computer ingevuld en toen liep er ook nog iemand helemaal mee langs nog een douane post. (Nu was de liter water ontdekt en mocht toch niet mee) oké ik vind nu alles goed!! De gang door, roltrap af je ik wilde zelfs gaan rennen maar dat leek mijn begeleider onzin te vinden :-) . nog een controle en toen buiten voor transfer .... Kreeg ik gewoon privé vervoer naar het vliegtuig!!! Door alle controles en stempels stapte ik uit bij vliegtuig trapje op .... Ik had verwacht dat iedereen op mij zat te wachten ... Hihi was ik gewoon 1 van de eersten!!!!!!!

In vliegtuig deed ik een spelletje of ik alles kon opnoemen wat in mijn verloren tas zat en waar ik echt niet zonder zou kunnen. En moest ook denken aan de conversaties met de monniken over gehecht zijn en dat dat lijden met zich meebrengt.. En geLijk dat ze hebben want nu zonder die tas voelde het wel lichter ook al was het ongemakkelijk :-) . en het was bij de balie echt heel spannend maar zo leeg in vliegtuig te zitten was ook best een ervaring en was niet eens zwaar van slag.

Ze hadden me geadviseerd in bangalure toch naar de bagage band te gaan want kon best zijn dat ie toch via een andere route mee was gekomen.....

In verwachting stond ik daar ..... En toen opeens JAAAAAAAAAA DAAR WAS IE! Wat een opluchting!!!! Dat scheelde veel gedoe. Wat wel bleek was dat beide sloten kapot gemaakt waren maar op eerste gezicht miste ik niks heb nog een poging gedaan tot klagen maar door gebrekkige engels en mijn opluchting heb ik het er maar bij gelaten. In hotel nog even alles gechecked of alles er nog was en of er drugs was verstopt of andere smokkel waar:-) :-) :-)  Case closed, gehechtheid op de proef gesteld:-) :-)