boedisten klooster in india

25 april 2014

De Indische regering heeft aan de vluchtelingen uit Tibet land gegeven voor landbouw en verblijf. Dinsdag met de local bus naar plaatsje waarvan ik de naam niet weet. Was heeeel benieuwd naar de local bussen hier :-) ! Eigenlijk een gewone bus met het verschil een rij met 2 plaatsen en aan de andere kant een rij met 3 plaatsen maar die 3 plaatsen waren denk ik ontworpen op heren heupen want tjong wat heb ik een rit klem gezeten tussen het raam en een paar andere heupen.... Weer wat geleerd naar buiten kijken is leuk maar lekker zitten is ook echt wat waard zeker als je wat langer dan 15 minuten in de bus zit. Oh ja en airco komt van buiten ( is geen airco). De rit was echt super langs koffie plantages en dorpjes. Na een uur uitgestapt en wat bleek de tuk tuks waren aan het staken!!!! De overheid wil meters in de tuk tuk zodat iedereen de juiste prijs betaald en je snapt dat willen deze tuk tukkers niet. Hun grote inkomsten komen van de touristen vnl uit eigen land en ze willen die verdienste graag zo houden. Maar ja het plan was met de tuk tuk te gaan en die reed niet .... Inderdaad het werd lopen en heet dat het was!!!!!! Leuk was om nu op een rustiger tempo door land te gaan en zo nog meer zien en ervaren. Na toch zeker een wandeling van 3 kwartier eerst water en lunchen!!!

Na de lunch het klooster ik had er in nepal al een paar gezien maar deze wassuper groot. Er leven daar 3000 monniken en wat een geluk het was precies gebeden tijd en wat hou ik daarvan. Lange rijen monniken allemaal hetzelfde ritme het heeft echt zoiets speciaals en ook hier afgewisseld met trom en hoorns echt fantastisch en het stoere was er waren 3 tempels waar op dat moment gebeden werden gehouden. Op de blote voeten.(schoenen en slippers kunnen op speciale plekken worden iingeleverd) en dan van tempel naar tempel en ach mijn blanke voetjes hadden wat last van de warme tegels en zo sprinte dutchy van tempel naar tempel :-) :-) :-) .

Na deze super ervaring tijd voor een kokosnoot. Langs te weg zijntal van kraampjes waar je een groene kokosnoot koopt. De top wordt er van afgeslagen en met een rietje heb je een heuse kokosnoten drankje. Als ie op is wordt ie door de midden geslagen en kan je het glibberige laagje kokosnoot opslurpen als een oester. :-) ik heb bewondering voor die mannen dat ze al hun vingers nog hebben want er wordt echt flink gehakt!!

En toen de weg terug .... Nog steeds staking .... Lopen maar en ik hoopte echt op een lift en die kwam een monnik stopte en heeft ons helemaal naar de bushalte gebracht!!!! Zo fijn!!!!! En toen weer plakkerig in de bus en had ik al gezegd dat ze hier net zo rijden als in Nepal .... Echt ongelofelijk!!!!!! Inhalen voor een bocht. Inhalen ook al zijn er tegen liggers en elke keer gaat het gewoon precies goed!! Leuke dag met enorm veel indrukken!!!

1. Anya:
    25 april 2014
    Super verhaal, zie het helemaal voor me....:))
    Wat ga je zoal doen in India?
  2. Fransje:
    25 april 2014
    Wat prachtig die drie tempels en de gebeden. Ik ken dat kokosdrankje pur sang alleen uit de stripverhalen! Ik dacht altijd dat dat wat overdreven was, maar het bestaat dus echt. En die harde stugge witte snippers in onze Cruesli halen het natuurlijk niet bij de verse kokosglibber :-))
  3. Ineke:
    26 april 2014
    Hoi Sjouk, wat een prachtige beschrijving weer :-). Ik kan me voorstellen dat je hebt genoten van de monnikken en het chanten, altijd indrukwekkend. Ik hou er ook van, net als van doedelzakken...
    Het is hier Koningsdag en het land is weer oranje gekleurd (net als vaak de monnikken, besef ik ineens ;-). Het heeft vannacht gegoten, jammer voor alle verkopers die al gisterenavond hun plekkie hadden ingenomen maar nu is het droog en schijnt er een wat waterig zonnetje, de vogeltjes kwinkeleren weer dat het een lieve lust is en verder is het nog vrij stilletjes. Dat gaat met een half uurtje wel veranderen wanneer al het feestgedruis op gang komt.
    Fijne dag met een knuffel ...
  4. Trudy:
    26 april 2014
    Wat Een mooie ervaringen in India! Allemaal blijvende herinneringen voor de rest van je leven! Geniet ervan! X
  5. Gerard:
    27 april 2014
    Halo Sjouke; Ja, wat een fascinerend land. "ongelofelijk", wat een cultuur en historie, alleen al in dat gebied, waar jij nu bent. Heb wat zitten lezen (en kijken) over dat éne stukje van India, Karnataka. Wat een Tempel complexen; (historische) plaatsen en natuur(reservaten), ook bij jou "in de buurt" ( - : . Over die laatste 2 weken, daar hoef je je volgens mij geen zorgen over te maken, die komen vast wel gevuld, denk ik.
    Liefs en Groetjes; Gerard.
  6. Nicolas:
    1 mei 2014