ashram art of living

12 mei 2014

Zo dat waren een paar bezige dagen. En wat een belevenissen waar zal ik eens beginnen.... Misschien met een kleine uitleg over de ashram van the art of living. Deze is ontstaan en gebouwd volgens de idee van Sri Sri ravi Shankar. Hij is een wijs man en heeft een visie over hoe de wereld zou moeten kunnen zijn. En het is werkelijk ongelofelijk hoe groot de organisatie is, hoeveel volgers hij heeft en dat er zoveel mensen zijn die banen opgeven om als vrijwilliger verder te bouwen aan de art of living. Want naast alleen de visie heeft ie ook verschillende technieken bedacht om vrij (er) te worden van emoties. Er worden in de ashram wekelijks verschillende cursussen gegeven om technieken over te brengen. Het gaat hier over de kunst van het leven van het leven.

Hij geloofd niet in 1 speciale religie al zie ik wel veel dingen terug van boedisme en hindoeisme. Maar ja is ook niet zo gek waar je mee wordt opgevoed zit toch beetje in de genen.

Dit was even heel beknopt en is niet volledig en eigenlijk meer zoals ik het heb begrepen :-) .

Globale dagindeling

6 uur yoga ademhalingssesie

7.45-9 ontbijt

Seva (vrijwilligerswerk) of cursus

12.30-14.00 lunch

Seva  of cursus

Satsang samenkomst met zang en als de Sri Sri is er gelegenheid voor vragen of verteld hij iets.

20.00 -21.00 avondeten

En dan is de dag ook wel klaar ook!!

Het eten wordt geserveerd in een groot gebouw met verschillende hallen. 1 voor de Indiërs zij zitten in lange rijen op de grond, 1 voor kleine groepen is wat kleinee en rustiger en 1 voor internationals met stoelen en tafels :-) en met 's ochtends ook de keus voor brood met jam en of cornflakes naast de indische keuken en dat is rijst en roti:-). Met alle internationals in 1 ruimte wordt het socializen een stuk makkelijker :-) . op het moment zijn er niet zo veel buitenlanders en ik m Ben echt 1 van de weinige blanken en dat is ook echt wel een bijzondere ervaring!!! Kan zo eens zien hoe het is om anders te zijn en bekeken te worden. Had dat natuurlijk ook al eerder in madikiri ervaren dat het leuk is om met een blanke op de foto te gaan :-) !

Oh ja en de slippers gaan hier ook overal uit. Rijen rekken voor de slippers bij de dininghall, de samenkomst hal en in sommige winkels. En gelukkig is er mens nog hond met mijn slippers vandoor gegaan.

En dan nog 1 oh ja voor het slapen gaan. Ik heb nog steeds geen mede kamer bewoner :-) :-)  triple room lijkt single room te zijn geworden. Dat is fijn want ik heb nu 2 matrasjes op elkaar gelegd en lig nu op 6 cm plank :-) .

Morgen het verhaal over de happiness cursus ook wel part 1 genoemd!!

Liefs

1. Ineke:
    12 mei 2014
    Dit is vast een hele mooie ervaring waar je waarschijnlijk veel van mee gaat nemen. Het klinkt in elk geval bijzonder en zeer de moeite waard. Fijn dat je nog lekker de ruimte hebt in de slaapkamer en vooral een dikker matrasje lijkt me prettig :-) :-). Je slippers zijn vast wel veilig, dit is zo'n gewoonte in ashrams en bij tempels en gemeenschapsruimtes. Je hebt keus voor het ontbijt en wat doe jij???? De ene dag dit en de andere dag wat anders???? Hoewel rijst en roti zo vroeg lijkt me ook wel apart en je kunt er lekker lang op voort. Net als English Breakfast in G.B. Ik ben er dol op maar alleen in Britain en niet thuis, dat past gewoon niet :-)....
    Veel plezier en rust in de bol.
    Liefs met een knuffel