cursus

13 mei 2014

Vrijdag morgen begon de cursus en we hadden echt de beste locatie van de hele ashram. Op de 3e verdieping van het grote ronde gebouw. Tja weer die foto he.... Maar deze is ook op internet te vinden :-) :-) :-) . echt een pracht van een uitzicht en zo'n fijne ruimte. Een groep van 30 Indiërs en 1 Nederlander :-) . en wat was dat leuk om echt midden in de Indische cultuur en beleving te zitten. De Indiërs en zeker hier in de ashram zijn bezig om het land op te bouwen en het grote verschil tussen arm en rijk te dichten. En ja het opbouwen bestaat eigenlijk uit het westerser worden en waarbij geld en materie belangrijk zijn. Je kan echt zien hoe de cultuur aan het veranderen is en tja hoe goed is dat ... Heb geen idee. Familie is ook een heel belangrijk dingen. Ouders zorgen voor een goede opleiding en opvoeding en de kinderen zorgen weer voor de ouders. Ongetrouwde dochters blijven bij de ouders wonen. De vraag na ben je getrouwd is dan ook altijd woon je bij je ouders :-) . en sommige trekken een verbaasd gezicht en schudden nog eens met hun hoofd dat ze dat toch wel raar vinden :-) .

De cursus was wat herhaling wat wel bekend was maar nu iets anders gebracht. Om tot nieuwe inzichten te komen stelde de leraar een vraag en zo ging de groep eindeloos antwoorden totdat we het juiste antwoord hadden. Niet heel inspirerend maar ja cultuur verschilletje :-) ! Maar we hebben ook een mega leuk spelletje gedaan. Dat was fire on the moutain en dan moest je door elkaar rond van rennen en roepen run run run :-) :-) :-) :-). En dan zei de leraar maak een groepje van 4 en dan moest je dat zo snel mogelijk gaan doen. Hele leuke ijsbreker!!?

De happiness part 1 is ook speciaal om de ademhalingstechniek onder de knie te krijgen. Het heeft een naam maar ben ik voor het gemak vergeten :-) . de eerste posities zijn prima te doen maar daarna ging er een cassettebandje Aan met een tempo wat even leuk is maar na dat even echt niet zo the dutchy quit :-) !!.nu had ik ook een goed excuus ik was verkouden en koortsig :-). Ook weer zoiets heb ik alles mee aan poeders en pillen maar geen neusdruppels. Gelukkig had de ayuvedische winkel een ayuvedisch variant en naar mijn zei 1 druppel was genoeg en dat klopte beide neus vleugeltjes compleet weggebrand :-). Verder was de verhoging ook niet echt te polsen of het nou echt verhoging was of gewoon het weer want wat is het hier heet!!!

Maar goed ik gestopt met de oefening. De volgende dag moesten we om 6 uur aantreden ik wilde ee nog onderuit komen met mijn goede excuus maar helaas ik verwacht. En daar gingen we ieder voor zich zodat de leraar kon zien of we het echt wel goed deden. Toen ik ergens stiekum mijn ogen open deed zag ik dat ie een beetje was in gedut... Tja het blijft wel indie :-) . en toen vingers de vingers omhoog wie het de komende 40 dagen elke dag zullen doen.... Ik heb mijn vinger niet opgestoken :-)  lekker rebels nog een paar niet en met hun ging ie nog wel een discussie aan... Hij liet mij rustig zitten :-) .

En toen de klapper!!! De Sri Sri was in town en de leraar had voor de klas een afspraak geregeld. In de meeste hun paasbest (die kleren heb ik niet mee) gingen we op audiencie :-) . om 4 uur werden we in rijen op de grond gezet en toen het grote wachten wel langer dan 1.5 uur pfff echt een beetje oneerbiedig wat ik nu ga zeggen maar het leek erg op het wachten op sinterklaas. en toen gingnde deur open en in minder dan 5 minuten was ie langs de rijen gelopen .... Och och wat een teleurstelling.

Maar 's avonds was er nog een kans alle internationals konden om 8 uur noig een keer op audiencie emn hier weer ruim uur wachten tja ik zou bijna zeggen echt een man maar goed dat is niet eerlijk er zijn zoveel mensen die wat van hem willen en hij neemt het dan zoals het komt en iedereen hier neemt het zoals het komt. Tja geduld is een schone zaak.

Tussen de audiencies was er nog een satsang in de openlucht en toen was goed t voelen dat ie toch iets met de energie doet... Hij zat daar in midden en er ging gewoon iets door de lucht :-) !!

Liefs!!!

1. Gerard:
    Hoi Sjouke;
    Dank voor de verhalen. Ik begrijp wel, je zit er "midden in".
    Goed dat je dit (nog) kan en mag meemaken/beleven.
    Ja, "bijna" overal ter wereld gaat de authentisiteit voorbij en dat is m.i. erg jammer; want het "Westen" kan daar nog heel veel van leren. Je bericht via Corry gehoord, lijkt mij prima; zou ik ook doen alvast in de nabijheid van the airport.
    Goede dagen en afscheid nemen en alvast een goede reis/vlucht. Liefs; Gerard.
  2. Dick O.:
    13 mei 2014
    Het blijft wél Sjouke die het allemaal meemaakt ;) ;) ;).

Liefs

Dick
  3. Bart:
    Hoi Zus,

Na vakantie en andere dingen heb ik me weer een beetje bijgelezen van wat je allemaal beleefd. leuk om te lezen en wat een bijzondere dingen maak je mee. en je weet het wat het ook kan zijn als je plotseling verkouden wordt ;)

liefs,
    Bart
  4. Fransje:
    13 mei 2014
    Ja, jammer dat er zo naar het westerse model gekeken wordt. Maar we houden het niet tegen want de wereld is klein geworden met al die nieuwe media. Neusdruppels kan ik voor je meenemen, maar in Peru ben je vast niet meer verkouden :-))
    Veel groetjes!
    Fransje