touristenbus dag 2

28 mei 2014

Dinsdag zijn we naar Moray en salineras geweest. Deze beide plaatsen liggen in de sacred valley. We hadden een over enthousiaste gids die graag wilde dat we liedjes gingen zingen :-) ! Het gebied is echt prachtig!!!! Een glooiend dal met bergen eromheen en daarachter met sneeuw bedekte bergtoppen. Het glooiende landschap is een lappendeken van alle kleuren groen, geel en bruin en echt het is er prachtig!!!!

We kregen een stop voor uitleg over het speciale weefwerk en hoe de wol wordt gekleurd en gesponnen. Ook al was dit erg toeristisch en met doel tot verkopen het was echt heel leerzaam en leuk gedaan!!

Daarna naar Moray en in het landschap was het niet te zien maar in een dal lag een soort van amfitheater wat eigenlijk bedient heeft als plantenkas. De muren van steen hielden de warmte vast waardoor er ook planten konden groeien uit andere klimaten. Echt een erg indrukwekkend bouwwerk!!! En ook een hele klim weer terug naar boven :-) ! Bijna boven bleek er nog een tweede plantenkas te zijn deze was nog niet gerestaureerd maar daardoor wel met een fijnere uitstraling.

Daarna naar salineras een berg met allemaal terrassen waar zout wordt gewonnen. Echt zo mooi!!! In alle kleuren wit, crème, beige waren er terrassen en ertussendoor gingen allemaal kleine stroompjes water op weg naar een terras om daar in de zon te verdampen en zo het zout gewonnen kan worden!!!

Daarna de weg terug door het mooie landschap!!!