olifanten

2 mei 2014 - Madikeri, India

Ik sla nu even wat verhalen over (die gaan wel komen maar neem nu even een vers verhaal) vandaag mijn laatste dag met een georganiseerd programma een uitstapje naar een olifanten park. Had er niet zoveel verwachtingen van maar kan nu al vertellen het was een super dag!!!

Om 7 uur met de bus een ritje wat ik nu al zo'n 10 keer heb gezien maar iiedereen telkens verbaasd dat ik weer:-) :-) nieuwe dingen zie :-) !! Bij het busstation verder met de tuk tuk, een ritje van wel 30 minuten maar het was fantastisch het was nog heel vroeg en nog lekker fris met een stralende zon die nog niet zo warm was. Een ritje langs huisjes, boerderijtjes, akkers en bos. Doordat het gister geregend had rook :-) :-) :-) :-) :-) het bos ook extra lekker!!! En zo waren we fijntjes op weg en toen ... Stonden we stil ... Ach ja kan gebeuren de chauffeur stapte uit en ging wat in de achterbak rommelen het duurder wel efjes maar ja zolang de chauffeur nog Solomon nog geen stress vertoonde genoot ik van de vroege ochtend in het bos :-) . na het gerommel in de achterbak ging het tuktukje gelukkig verder met de super rit!!! Aangekomen en wat voelde ik me welkom ze hadden allemaal oranje vlaggetjes opgehangen :-) :-) :-) .

Deze plek was zo mogelijk nog mooier, een brede rivier niet zo diep met snel stromend water veel groen, rotsen en een ochtend zonnetje. We waren te vroeg voor een bootje wat ons op zou halen geen straf:-) ! Wachtend op een trappetje zag ik nog wat vroege toeristen over de rotsen/stenen naar de overkant lopen!!!!! Dat is natuurlijk veel leuker dan een bootje!!!! En hups slippers aan se rugzak en gaan!!!! FEEST FEEST FEEST!!! Wat een fijne ochtend wandel klauter en glibber partij!! Zo leuk!! Solomon moest met het bootje ivm een zere voet. Ik dacht dat ik goes was maar later bleek dat ik bij de buren moest zijn:-) maar dat maakt niet uit er lag al een olifant te water dus al leuke foto momentjes. Toen hoorde ik iets wat op mijn naam leek en werd ik gehaald om naar de buren te gaan. De buren was een mini vakantie parkje en wat een super plek pffff hier had ik wel een paar daagjes kunnen blijven :-) :-) .

In India zijn er nog redelijk wat olifanten 27000 nu wordt hun leef gebied kleiner en wanneer er olifanten zijn die te vaak de gewassen van de boeren opeten worden ze gevangen en naar dat park gebracht. In he park wordt ze dan geleerd hoe wij mensen het graag hebben en dan worden ze ingezet om te helpen en om toeristen te vermaken.

Nu had ik een privilege dat ik naar de olifanten mocht kijken die nog in training waren echt dat is een heel zielig gezicht... Ze zitten gevangen in een kooi van boomstammen en tijdens de trainingssessie wordt er balken in geschoven zodat we nog maar een ruimte is van 2*8. Poten aan elkaar gebonden en dan worden de verschillende commando's geleerd.

In kleine tentjes slapen de olifanten beheerders. Het is een aparte tribe die het in de gene heeft om olifanten te trainen en te verzorgen. ( dit is de info die ik heb gekregen).

Na dit wat minder fijne gezicht op naar het toeristische stuk olifanten wassen en hoe zielig het eerste gedeelte dit was echt wel heel grappig! Toeristen en olifanten te water voor uitgebreide wasbeurt en foto sessies. De guide wist wat leuke foto's en zo goed en zo kwaad ik hem begreep stond ik op een gegeven moment met mijn rug naar een mega olifant de guide met foto toestel voor me en toen allemaal water door de lucht :-) :-) :-) :-). De olifantg kon om commando water spuiten en hoe leuk is het als je met een waterspuitende olifant op de foto staat :-) :-) :-). Maar dat je niet ziet wanneer die gaat spuiten. Echt wat een lol!!! Er was er ook nog 1 die had geleefd om zijn slurf op je hoofd te leggen hihi moet je ook maar weten want ze zijn echt heeeeeeel groot!!!

Het water ballet was afgelopen toen ontbijt voor de olifanten. Ze krijgen bundeltjes hooi met daarin kokosnoot en granen. heel boeiend om zo'nbundetje in zijn bek te stoppen ze hebben een heel bijzondere tong waarmee ze het bundeltje verder in de mond duwen. Wilde zelf ook wel eens zo'n bundeltje maken ... De olifant kon mijn makeladij niet waarderen en legde het weer op de grond :-)

Er was 1 olifant en die was zo tam/mak dat je metje voorhoofd haar voorhoofd kon aanraken. Bijzonder!!!

Het olifanten gedeelte was toen klaar en met een rond bamboe bootje een tochtje over de rivier. Een uitstapje naar een tempeltje waar ik nu wel foto's mocht maken :-) :-) ! En toen weer terug in bootje. Het zit gedeelte was van metaal en de zon inmiddels krachtig .... AAAAAHHHH billen verbrand :-) :-) !

Na het boottochtje wilde ik effe een pauze op het park een restaurant met een super uitzicht en een Lemon juice.

Na de pauze het laatst onder deel een wandeling door bos. Wat heel veel indruk heeft gemaakt was de route langs de tribal huisjes. Huisjes van klei/leem met een dak van plastic een erfje met omheining met stroom tegen de olifanten. Wat een ander leven is dat ik vergelijking met het mijne en dat was niet alleen zichtbaar maar ook voelbaar. Bijzonder ook omdat dit niet echt in de route hoorde maar Solomon had dit gevraagd omdat ik een WAT oudere deelnemer ben :-) . Voelde me er wel ongemakkelijk bij maar ben heel blij dit van zo dichtbij gezien te hebben.

Toen was ik oververhit lichamelijk en qua indrukken.

Na de lunch de weg terug en voelde 's morgens al dat ik aan het afscheid nemen ben van deze omgeving en deze cultuur site seeing. De komende 3 dagen tijd voor bezinning, boodschapjes, andere kleine klusjes en dan op naar de ashram in bangalore. Ik ga het weekend het happiness programma volgen bij the art of living!! Ben heel benieuwd!! Ook heel bijzonder hoe ik hier aan ben gekomen. In nederland had ik vorig jaar een weekje in groningen bij een non-dualistisch centrum waar mensen ook bij deze ashram zijn geweest. In nepal kreeg ik van een teacher eenboekje van de sri sri die spreekt in deze ashram en de yoga juf van het programma was er toevallig geweest en zo werd ik zomaar enthousiast!!!! En geloof me ook dat was bijzonder want ik had weer redelijk wat moeite om ook maar iets te kiezen of leuk te vinden na deze 2 weken. :-) :-) :-) :-) heb mezelf echt wel meegenomen!! En had nog meer geluk bij het regelen want ik had 1001 vragen.... Bleek er een nederlander op info centrum te zitten!!!! Dinsdag de dag van verhuizen van madikiri naar de ashram in bangalore!!

Liefs!!!!

1. Pokie:
    2 mei 2014
    fotootje van Sjoukerdje en hallo Jumbo???
  2. Germaine:
    2 mei 2014
    Sjouke, super wat je allemaal meemaakt.
    Geniet er nog lekker van....
    Liefs
  3. Trudy:
    2 mei 2014
    Hi Sjouke, wat een mooie tocht!! Super dat je op deze manier ook de kleine dorpjes ziet en weer met beide benen op de grond staat als je aan onze manier van leven denkt. Ik had je graag in het waterballet willen zien met de olifanten
  4. Ineke:
    Oi, Sjouk,
    wat een geweldig verhaal over die olifanten. Ik heb wel iets met deze woud en Savanna reuzen. Die training (las ik vandaag op CARE2 gaat echt heftig en soms worden de olifanten " gebroken" om te leren gehoorzamen). Het zal wel zo zijn dat sommige mahouds het met oneindig veel liefde kunnen en dat anderen macht moeten gebruiken om de olifanten onder controle te krijgen en te houden. Ik ben benieuwd naar je foto's :-).... (ja, duurt te lang om te uploaden ;-) maar na je tour ook leuk om alsnog te zien, toch?
    Het is hier vandaag maar killetjes, ca. 13 graden met een straffe wind. Ben lekker even wezen shoppen en wat leuke kleding gescoord. Heerlijk weer ff bij de RITUALS winkel geweest, wat kadootjes gekocht en ik kreeg nog een hamam badlaken kadoo, zo leuk. Die hele straat hing vol met enorm grote foto's van kindjes met het syndroom van Down, zo prachtig, al die koppies, ontroerend!!! Het was in het kader van een kunst manifestatie en het is een hele route door 't Veense winkelgebied.
    Net de kattenkolonie weer gevoederd. Het zijn er zo veel dat ik af en toe lichtelijk gestoord word van al het gedoe rondom etenstijd. Maar, de buikjes zijn weer gevuld en de rust is weer gekeerd: het wast of rust of rommelt buiten.... (7 van mijzelf Pfff.... (allemaal aanlopertjes of gedumpte katjes en nog een paar van de buren die af en toe langs komen :-)... maar ik geniet met emmers van ze, dat wel...) Alvast heel veel plezier in de ashram gewenst maar eerst een GOEDE REIS er naar toe.
    Knuffel,
    Ineke
  5. Gerard:
    Hoi Sjouke;
    Super !!!!! en Prima geregeld.
    Liefs; Gerard.
  6. Willeke:
    4 mei 2014
    Oh wat gaafffff met de olifanten!!
  7. Miranda:
    8 mei 2014
    mooi hoor allemaal ! Veel beleefd en gezien, dat zitten op een olifant heb ik ook gedaan in Nepal, is geweldig !! Alleen niet zonder je het kan zien, moet je toch nog s uitleggen tzt....

Ik ga snel je andere verhalen lezen...