cusco

20 mei 2014

Het laatste uurtje vliegen was gelijk de langste :-) ! Ik had ergens gelezen dat het zeker de moeite waard is om een plekje bij het raam te veroveren en dat heb ik gedaan. ( voordeel van deels te vroeg zijn). In Lima was het erg mistig en dacht eigenlijk dat er niks te zien zou zijn maar mispoes het uitzicht was PRACHTIG!!!!! een land waar niemand lijkt te wonen op een paar kleine plaatsjes na!! Eerst kale bergen en daarna mooie groene glooiende bergen zo jammer dat het fototoestel in de tas zat!!! Misschien krijg ik op de terugweg nog wel een kans!!

Cusco ligt in dal, omringt door bergen. Mooi om te zien hoe de huizen de berg opkruipen. Ook hier wordt er veel gebouwd!!

Fijn dat er ook hier mijn naam in de berg bordjes te ontdekken was en oeps mijn gastheer spreekt geen Engels oeps!!! We gingen lopend op weg en ik was wat benauwd de hele weg te moeten lopen ... Pff gelukkig niet klein stukje met de taxi wat echt opvalt zijn de brede wegen, de eenrichtingswegen, en het is ook niet zo overvol en ja toeteren doen ze hier ook maar zeer bescheiden. De dame van de talenschool waarschuwde voor het uitzonderlijke rij gedrag ik heb maar even gezegd dat dat best meeviel vergeleken met India en Nepal:-)  ja ja dat was best wijsneuzerig maar kon het niet laten mijn ervaringen even te delen :-) !!

Het huis van het gastgezin is aan een klein straatje met allemaal hekken om de huizen... Het huis van buiten lijkt niet groot maar van binnen echt heel erg ruim. In het huis wonen een bejaard echtpaar met 5 kinderen. Ik heb zo het idee dat alle kinderen niet getrouwd zijn en dat is best typisch... Er was heel lekker gekookt vooraf een soep en daarna nog rijst met een gebakken ei en een mega groot stuk vlees. Nog een verschil tov de India en Nepal waar er veel vegetarisch wordt gegeten. Heel slim had ik al een stuk afgestaan want vlees was beetje zenig... Niet zo mijn favoriet en met kleine hapjes keurig mijn vleesje gegeten!!!! Daarna was het zo tijd voor een tukkie!!!! Echt een zalig bedje met lakentjes en dekentjes :-) :-) en inderdaad midden in de nacht wakker draai draai en oh wat ben ik dan blij met mijn tablet en wifi!!! Want dat heeft het gastgezin!!!!! Blij blij!!!

'S morgens een ontbijt met een plat pita achtig broodje met boter en een kopje thee! Daarna oppad  volgens mij wilde ze me met de taxi brengen maar ik wilde graag weten hoe ik moest lopen en zo gingen Manuel en ik zwijgend op pad. Ik super goed opletten maar de weg was echt easy!!! En ... We waren beeld te vroeg... Na even wachten gelukkig iemand die Engels sprak en kon uitleggen dat ik niet met lunch weer terug zou zijn. Is gewoon een half uur lopen en daar is verder niks te doen behalve de tablet maar ja dat is geen middag en avond vullend programma!!

Na een klein uurtje les ging ik met anderen en een docent een wandeling maken door het oude deel van cusco en dat was .... In het Spaans!!!!!! Tja dat schoot ook niet echt op en hier werd ik wel wat ongeduldig van. Dus heel brutaal werd ik Sjaak afhaal en met de kaart in mijn hand terug naar de school .. er moest wat geregeld worden maar daarover later meer!!!

Toen einde lesdag :-). En toen ik nog naar het beroemde plaza de armas en daar vond ik .....de MC donalds!!!!! Joehoe!!!! Lekker zo'n burgertje!!!! En ook zo raar dat je nu de beroemde gebouwen van de plaatjes in het echt ziet :-) . en ook eigenlijk weer heel normaal :-) !!

Toen had ik nog een missie en dat was een grote fles water!! In het huis wordt er water gekookt en in een kan bewaard op zondag was ie op en wilde graag nog war puro agua en toen ging water van de thermoskan in de kan en daarbij kwamen IJSBLOKJES ik nog vragen met gebaren of dat dan uit de kraan kwam maar nee hoor en ... Ja hoor ze vulde de lege vorm met kraan water tja dat schiet dan niet zo op. En ik was na het tukkie en de vliegreis en gezin zonder Engels lichtelijk en flink gehumeurd.... Gelukkig bleek daar toch een Engels sprekende en toen uit kunnen leggen wat het probleem was. En omdat ik het zo gewend ben, ga ik nu toch maar over op de flessen water :-) :-) . probleem opgelost!!